Klarna siktar på att dominera den globala betalmarknaden
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Klarna, med sin nyligen genomförda börsnotering, har nu som mål att bli ledande på den globala betalmarknaden. Enligt vd Sebastian Siemiatkowski beror noteringen i New York på det svaga intresset för Klarna i Sverige. ”Svenskarna var väldigt ointresserade, både riskkapitalister och näringslivet i stort,” säger hon.
Denna notering representerar ett viktigt steg för att utmana etablerade konsumentbanker. Klarna planerar att konkurrera med stora fintech-företag som Affirm och Revolut. ”Vi tror att det primära är att ha mycket kunder och att vara globala. Och det är vår stora styrka: 111 miljoner kunder i Europa och USA,” säger han.
Trots att Affirm har ett börsvärde som är dubbelt så stort som Klarnas, på grund av deras lägre kundantal, menar Siemiatkowski att Klarna har en fördel. ”Nu håller vi på att växla om. Det handlar om att erbjuda fler tjänster till de här kunderna,” säger hon, och nämner nya produkter som Klarnakort och kontolösningar.
Klarna har valt att notera sig i New York eftersom de främst har utländska investerare. ”Tyvärr var det inte så många svenskar som investerade i Klarna i ett tidigt skede. De enda var familjen Bonnier,” säger hon och tillägger att det saknades intresse från svenska riskkapitalister och näringsliv.
Siemiatkowski ser inte noteringens värdering som avgörande för honom personligen. ”Det känns väldigt roligt, men jag säljer ju inte. Jag hoppas att fortsätta att jobba med det här i många årtionden,” säger hon.
Han betraktar Klarna som ett livsverk och ser till exempel Ikeas Ingvar Kamprad och Sam Walton från Walmart som förebilder. Till investerare som tvekar säger han: ”Var och en måste ju skapa sin egen uppfattning av vad de vill göra. Jag har ju inte sålt en enda aktie och jag fortsätter att ha stor tilltro till det här,” säger han.