Svenska bilisters självsäkerhet i trafiken: En ny studie
Publicerad september 14, 2025
Publicerad september 14, 2025
En ny undersökning visar att många svenskar har en överskattad bild av sina körförmågor. Självförtroendet skiljer sig mellan olika grupper, där några utmärker sig mer än andra. Unga män är en av dessa grupper med stort självförtroende.
Enligt studien anser 93 procent av svenskarna att de kör lika bra eller bättre än genomsnittet. Unga män, höginkomsttagare och BMW-förare är de som har störst tilltro till sina förmågor. Resultaten visar tydliga skillnader baserat på ålder, kön, inkomst, bostadsort och bilmärke.
Precis som undersökningen avslöjar, anser 93 procent av de svarande att de kör lika bra eller bättre än genomsnittet. 33 procent bedömer sig själva som bättre, medan 60 procent anser att de kör i genomsnitt. Skillnaderna mellan könen är markanta, där 41 procent av männen anser sig köra bättre än genomsnittet, jämfört med 25 procent av kvinnorna.
Speciellt bland yngre förare, i åldern 18–24 år, anser nästan hälften (48 procent) att de är skickligare än genomsnittet. Självförtroendet tycks minska med åldern, men ökar något bland dem som är 55–64 samt 75–80 år gamla.
Inkomstnivå har också en påverkan. 40 procent av de med hushållsinkomst över 700 000 kronor per år bedömer sig som bättre än genomsnittet. Det är intressant att hela 56 procent av de med lägst inkomster (under 100 000 kronor per år) anser att de kör bättre än genomsnittet. Detta tyder på att ålder kan ha större påverkan än ekonomi på självbilden.
Bostadsort spelar också en roll. I storstäder, särskilt Stockholm, anser 44 procent att de kör bäst. I Småland och övre Norrland är dessa siffror betydligt lägre, 29 respektive 28 procent. Vidare visar resultaten att 54 procent av BMW-förare anser sig köra bättre än genomsnittet, följt av Skoda (52 procent) och Mercedes (51 procent).
Fascinerande är hur faktorer som ålder, kön, inkomst, bostadsort och bilmärke formar vår självbild i trafiken. Men som Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer, påpekar: ”Men alla kan ju inte vara bättre än genomsnittet, vilket många tycks glömma.” Forskningen bakom detta fenomen kallas övertro och visar att människor ofta överskattar sina förmågor där objektiv bedömning är svår. Detta kan resultera i riskfyllda beslut i trafiken.