Strategier för att bygga förtroende och förbättra nätverkande
Publicerad september 22, 2025
Publicerad september 22, 2025

Att snabbt etablera förtroende är avgörande inom affärsvärlden, vare sig det handlar om kundinteraktioner, nätverksmöten eller intervjuer. Enligt beteendeexperten Vanessa Van Edwards är det ett vanligt misstag att börja konversationer med en standardfråga: ”Hur är läget?”
Detta leder ofta till ytligt och intetsägande svar. Istället rekommenderar hon att ställa frågor som engagerar och uppmuntrar samtalspartnern att öppna sig. Genom att byta ut vanliga frågor mot mer inspirerande som
”Vad har varit veckans höjdpunkt?” eller
”Jobbar du med något spännande just nu?” kan man skapa en mer energifylld interaktion.
Van Edwards föreslår även att man undviker den trista frågan
”Mycket att göra?” och istället ställer
”Haft några stora framgångar på sistone?”. När man själv får frågan om hur man mår, kan ett mer intressant svar vara:
”10 av 10 hittills, jag fick nyss en ny följare på Instagram”.
Genom att anpassa samtalsämnen efter veckodagar eller kommande högtider kan man också hitta naturliga ingångar till djupare samtal. Det skapar mening och undviker standardiserade svar. Folk uppskattar att dela det som ger dem glädje, vilket bidrar till en ökad energi och förtroende, säger hon.
Kroppsspråket spelar också en central roll för att snabbt bygga förtroende. En öppen kroppshållning, ett avslappnat handslag och att spegla den andra personens signaler kan ha en positiv inverkan även under digitala möten. Van Edwards råder att öva dessa tekniker i vardagliga situationer, vilket gör dem lättare att tillämpa i professionella sammanhang som kundmöten eller nätverksmöten.