Ökande klagomål mot guldköpare
Publicerad oktober 5, 2025
Publicerad oktober 5, 2025

Den senaste tidens prisökning på guld har lett till en ökning av anmälningar till Konsumentverket från konsumenter som känner sig lurade. Under 2023 mottog Konsumentverket 10 klagomål mot guldåterförsäljare, medan antalet ökade till 27 året därpå. Fram till 30 september i år har hela 46 anmälningar registrerats.
Det företag som fått flest anmälningar, 24 stycken, är Svenska guld och ädelmetaller. Majoriteten av klagomålen handlar om oskäliga avtalsvillkor och vilseledande marknadsföring. Guldbrev, som nyligen noterades på börsen, är nästa i ordningen med 12 anmälningar som också rör vilseledande marknadsföring.
Guldbrev stämdes tidigare av Konsumentombudsmannen för vilseledande marknadsföring men friades efter domstolsprocesser. På grund av detta inleds inga nya tillsynsärenden för klagomål som redan prövats av domstolen.
Även företaget Guldturné har fått anmälningar i år, med liknande klagomål som rör vilseledande marknadsföring. Många av anmälningarna mot Svenska guld och ädelmetaller handlar om fördröjda utbetalningar för inskickat guld, medan klagomålen mot Guldturné handlar om för låga priser.
Trots att domstolen frikände Guldbrev fortsätter kunder att anmäla företaget för vilseledande marknadsföring. Vid företagets börsintroduktion kommenterade vd Robert Nyberg att de är transparenta med sina priser som alltid finns på hemsidan. ”Vi fick rätt i domstol. Men samtidigt har vi tagit till oss av den underliggande processen,” säger han.
Många anmälare har inte förstått att det initiala priset per gram som anges endast gäller vid försäljning av mer än 200 gram guld och att det måste skickas in dagen efter leverans. Som exempel anges att det högsta priset för 18 karats guld är 797 kronor per gram, men den som säljer 10 gram kan endast räkna med 190 kronor per gram.
Framöver förväntas fler anmälningar mot guldköpare, då frågor kring avtalsvillkor och marknadsföring fortfarande är aktuella.