Elbilsutmaningen: Splittrad tillgång skapar orättvisor i Sverige
Publicerad oktober 19, 2025
Publicerad oktober 19, 2025

Övergången till elbilar accelererar, men många svenskar kämpar för att anpassa sig. För dem som bor i lägenheter är det ofta både kostsamt och besvärligt att ladda bilen, vilket skapar en uppenbar orättvisa mot villaägare.
Enligt uppgifter saknar hälften av svenskarna möjlighet att ladda elbilar till en överkomlig kostnad. Kommande regler från EU förväntas göra fossila bränslen ännu dyrare. Experter kräver politiska åtgärder för att förbättra laddningsmöjligheterna.
Carup hävdar att stora grupper i befolkningen står inför betydande hinder för att delta i den pågående elektrifieringen av bilparken. De som bor i hyres- eller bostadsrätter har det svårare jämfört med villaägarna, som kan installera egna laddare.
För många lägenhetsboende kan kostnaden för att ladda elbilen vara lika hög som att köra på bensin. Emina Jahic berättar att det kan kosta sex kronor per kilowattimme, vilket gör att hon ibland tvingas ladda bilen på bensinstationer för att sänka kostnaderna. Claes Hemberg, energiekonom, betonar att systemet i första hand gynnar villaägare.
Hemberg påpekar: ”Man utesluter halva befolkningen från elektrifieringen.”
Från och med januari 2027 inför EU ett nytt handelssystem för utsläppsrätter, ETS2, vilket förväntas göra bensin och diesel betydligt dyrare. Utan tillgång till prisvärda laddningsalternativ riskerar många svenskar att stå utanför elbilsomställningen.
Experter menar att det krävs politiska insatser för att jämna ut förutsättningarna. Utan fler laddstolpar till rimliga priser försvåras omställningen till elbil för en stor del av befolkningen.