Sporthandeln visar blandad utveckling i försäljningen
Publicerad oktober 28, 2025
Publicerad oktober 28, 2025

Under det tredje kvartalet 2025 har den svenska sporthandeln upplevt en nedgång i försäljningen, men e-handeln visar en annan trend. Trots denna minskning finns det vissa tecken på optimism inför vintern.
Enligt Svenskt Sportforums Sportindex, rapporterat av Finwire, minskade den samlade försäljningen i sporthandeln med 0,9 procent under det tredje kvartalet. Minskningen omfattade samtliga månader i perioden.
Butiksförsäljningen föll med 1,6 procent jämfört med föregående år, medan e-handeln ökade med 3,0 procent, vilket nu står för 13 procent av den totala försäljningen. Den digitala handeln fortsätter därmed att vinna marknadsandelar, även om den fortfarande är en relativt liten del av hela försäljningen.
Enligt Lars Palmgren, vd för SGN Sport, är den minskning vi ser under det tredje kvartalet ”kortvarig och marginell”. Han fortsätter:
”Inom SGN Sport så andas vi fortfarande utveckling och tror på fortsatta positiva index, dock så är fjärde kvartalet väldigt beroende av en riktig vinter. Låt oss hålla tummarna att den kommer.”
Han nämner vidare att de tidiga längdträningsresultaten har varit positiva, vilket kan indikera att vintern snart är här.
Trots nedgången under det tredje kvartalet är försäljningen inom sporthandeln ännu upp med 2,2 procent för året, tack vare ett starkt första halvår.
Utvecklingen varierar mellan olika produktkategorier. Kläder och skor visade en svag ökning, medan försäljningen av utrustning och cyklar bidrog till det totala negativa resultatet. Branschen ser nu fram emot årets sista kvartal, där vädret bedöms ha stor betydelse för försäljningen. En kall och snörik vinter kan vara avgörande för sporthandelns resultat 2025.