Lyxsektorn återhämtar sig med stark försäljning
Publicerad oktober 29, 2025
Publicerad oktober 29, 2025

Efter en tuff period ser lyxvarumärken nu tecken på en positiv återhämtning. Flera ledande företag rapporterar ökade försäljningssiffror samtidigt som nya trender formar sektorns framtid.
Företag som Hermes, Kering och LVMH har visat starka resultat på börsen efter de senaste försäljningsrapporterna. Den förbättrade ekonomin och en stark börsutveckling har drivit lyxkonsumtionen framåt.
Hermes rapporterar en försäljningsökning på 10,3 procent i Europa och 14,1 procent i USA. Enligt investeringschefen Simon Blecher är detta kopplat till en fallande ränta och en blomstrande börs.
Han säger:
”Nu har vi haft en fallande ränta och till det en fantastisk börs som gjort många rika. Vi har fått väldigt många fler rikare människor som har råd att köpa de här varorna.”
Detta har lett till en ökad köpkraft bland konsumenterna, särskilt på marknader där många har fått större ekonomiska resurser.
Trots framgångarna finns det nya utmaningar. Modeprofilen Fanny Ekstrand påpekar att second hand-marknaden kan bli ett allt större hot mot etablerade lyxvarumärken. Hon menar att varumärkens produkter på andrahandsmarknaden blir en stark konkurrent framöver.
Sammanfattningsvis går lyxjättarna mot bättre tider, men de står inför utmaningar som förändrade konsumentbeteenden och ökad konkurrens från alternativa försäljningskanaler.