Rättslig tvist om Koenigsegg Gemera leder till mångmiljoners skadestånd
Publicerad december 14, 2025
Publicerad december 14, 2025

En pågående rättslig strid gällande en exklusiv Koenigsegg Gemera har avgjorts av svensk domstol. Bilhandlaren Bendt Bil åläggs att betala 11,5 miljoner kronor i skadestånd till köparen Niclas Kappelin efter att leveransen uteblivit.
Kappelin beställde sin Koenigsegg Gemera 2020, men ändringar i bilens specifikationer och prissättning ledde till att bilen aldrig kom att levereras. Halmstads tingsrätt har nu beslutat att bilhandlaren skall kompensera Kappelin för den ekonomiska skada han drabbats av.
Bakgrunden till ärendet är en överenskommelse som ingicks vid bilsalongen i Genève 2020, där Koenigsegg Gemera blev tillgänglig för beställning. Kappelin var tidigt ute och tecknade sig för bilen, som då hade ett pris på 14,6 miljoner kronor exklusive moms.
Modellen skulle endast tillverkas i 300 exemplar och Kappelin fick produktionsnummer nio. Han betalade en handpenning på 10 procent av köpeskillingen, med en förväntad leverans under 2022.
Förseningar och förändringar i specifikationerna, såsom ett motorbyte, ledde till att priset steg till 23 miljoner kronor. Kappelin avböjde det nya priset och valde att föra ärendet till domstol, enligt rapporter.
Domstolen prövade huruvida den nya versionen av Gemera kunde betraktas som samma bil som den ursprungliga modellen. Rätten konstaterade att bilen i väsentliga delar var densamma, och att prisökningen medförde ekonomisk skada för Kappelin.
Skadeståndet fastställdes till 8,3 miljoner kronor, vilket representerar skillnaden mellan det avtalade priset och det aktuella priset vid hävningstillfället. Tillägg av rättegångskostnader och ränta gör att totalsumman uppgår till 11,5 miljoner kronor.
Kappelin uttryckte att han inte har något intresse av Koenigsegg och deras bilar, och att han istället arbetar med biltillverkare som prioriterar moral och etik.
Bendt Bil meddelade att de avser att överklaga domen, vilket kan förändra den nuvarande situationen. Enligt bolaget kunde den ursprungliga bilen inte levereras eftersom modellen aldrig tillverkades.
Denna tvist understryker komplexiteten i exklusiva bilaffärer, där förändringar i modellutbud eller prissättning kan skapa betydande risker för både köpare och säljare. Med överklagandet kvarstår frågan om ersättningsnivån kommer att stå sig i högre instans.