AI:s inverkan på arbetsmarknaden: En ny era för utvecklare och marknadsförare
Publicerad augusti 22, 2025
Publicerad augusti 22, 2025
Förtroendet för AI:s kapabiliteter inom marknadsföring ökar snabbt bland utvecklare. En färsk studie avser att belysa hur automatisering förändrar perspektiven på traditionella yrkesroller i framtiden.
Enligt undersökningen tror nästan tre fjärdedelar av utvecklarna att AI kan ta hand om hela eller större delen av marknadsföringen. AI-verktyg används flitigt, främst för att effektivisera arbetsprocesser.
Resultaten från Storybloks undersökning, som omfattar 200 seniora utvecklare, visar att en majoritet anser att AI kan överta uppgifter som tidigare ansågs svåra att automatisera, speciellt inom marknadsföring.
Tillgången till AI-verktyg har revolutionerat arbetsvanorna, där 90 procent av utvecklarna nu använder sådana verktyg regelbundet för att öka effektiviteten och hantera rutinuppgifter.
Enligt en av utvecklarna påverkar deras användning av AI också hur problem löses. Över en tredjedel vänder sig först till AI snarare än till sina kollegor för att få hjälp vid utmaningar.
Utvecklare är kraftigt påverkade av teknologiska framsteg, vilket gör det viktigt för företag att förstå deras arbetspreferenser och stressnivåer för att effektivt hantera förändringar och förbättra arbetsmiljön.
Skillnaderna mellan yrkesgrupper är också tydliga. När utvecklare och marknadsförare tillfrågades om AI:s kapacitet att ta över deras arbetsuppgifter, framkom det att utvecklare är mer positiva till AI:s potential inom marknadsföring än marknadsförarna själva är gällande AI i utveckling.
28,5 procent av utvecklarna anser att hela marknadsföringsfunktionen kan skötas av AI, medan 45,5 procent tror att de flesta uppgifter kan automatiseras. Mindre än 5 procent menar att AI saknar relevans inom marknadsföring.
Denna undersökning indikerar att utvecklarnas ökade förtroende kan leda till betydande förändringar inom företagsstrukturer, särskilt i marknadsavdelningarna, vilket hon säger.