Axfood stärker sin position på dagligvarumarknaden
Publicerad november 5, 2025
Publicerad november 5, 2025

Axfood intensifierar konkurrensen mot Ica inom stormarknadssegmentet genom att investera kraftigt i logistik. Lågpriskedjan Willys vinner också mark i svenska hem.
Genom förvärvet av City Gross närmar sig Axfood Ica, som fortfarande dominerar marknaden. Logistikinvesteringar förväntas leda till betydande kostnadsbesparingar för Axfood.
Under de senaste åren har Axfood vuxit snabbare än den svenska dagligvarumarknaden. Ica, som har en marknadsandel på 65 procent, kvarstår ändå som ledande aktör.
Axfood siktar på att förbättra lönsamheten hos City Gross, trots initiala utmaningar. Målet är att vända lönsamheten under andra halvåret 2026.
Den totala marknaden för dagligvaror i Sverige värderas till 302 miljarder kronor, där stormarknaderna utgör 27 procent av denna. Axfood har nu en starkare position genom City Gross-förvärvet.
För att öka sin konkurrenskraft har Axfood gjort betydande investeringar i logistik, där automatiserade lager väntas spara 200–300 miljoner kronor årligen. Dessutom planeras ytterligare logistikcentra.
Enligt Axfood kommer dessa satsningar att leda till en rörelsemarginal i enlighet med långsiktiga mål, trots att det kortsiktigt påverkat lönsamheten negativt.
Simone Margulies, vd på Axfood, säger,
”Vi har ett stort omställningsarbete att göra i City Gross och det späder ut vår marginal just nu.”
Framöver planerar Axfood att öppna tio nya Willys-butiker årligen. Förslaget om sänkt matmoms kan skapa ökat köputrymme för hushållen.
Axfoods aktie värderas på ett p/e-tal på 19,8 för 2026, vilket bedöms som dyrt. Trots detta förväntar sig Dagens industri fortsatt tillväxt för Willys och Hemköp.
Rådet från Dagens industri för Axfood är att köpa aktier, även om aktiekursen föll på rapportdagen.