Bank-id påverkar tillgången på digitala tjänster för äldre mobilanvändare
Publicerad september 22, 2025
Publicerad september 22, 2025

Bank-id kommer snart att sluta fungera på många äldre mobiltelefoner. Denna förändring kan få betydande konsekvenser för användare med begränsade resurser och påverkar den digitala tillgången till viktiga tjänster. Ändringen gäller telefoner med operativsystem äldre än Android 9 och iOS 16.
Många äldre eller ekonomiskt utsatta personer riskerar förlust av tillgång till digitala tjänster. Enligt TV4 kommer Bank-id-appen från mars 2025 inte längre att vara tillgänglig på sådana enheter. Många nyare telefoner kan uppgraderas, men vissa äldre modeller kan inte.
För användare av dessa enheter innebär det behov av att skaffa en ny telefon för att fortsätta använda Bank-id. För personer med begränsade ekonomiska resurser eller låg digital vana kan detta bli en stor utmaning. Enligt en förening kan det bli en kamp mellan viktiga utgifter och att köpa en ny telefon.
Charlotte Patakay, pressansvarig på Bank-id, förklarar att beslutet är en del av säkerhetsarbetet:
”Vi höjer systemkraven kontinuerligt på grund av cybersäkerhetsläget. Vi vill skydda användarens data och användarens identitet från bedrägerier och andra intrång”, säger hon.
Föreningen framhåller att många i utsatta positioner saknar ekonomiska medel för att köpa en ny telefon, även på andrahandsmarknaden. Civilminister Erik Slottner meddelar att ett arbete pågår för att införa en statlig e-legitimation, vilket syftar till att öka tillgängligheten och minska beroendet av viss teknisk utrustning. När denna lösning blir verklighet är dock fortfarande oklart.