Bankernas bristande information om bolånerabatter
Publicerad november 9, 2025
Publicerad november 9, 2025

Bankerna, inklusive Handelsbanken, Swedbank och SEB, har enligt Ekonomiekot brister i sin tydlighet när det gäller att informera kunderna om ränterabatten på bolån. Enligt reglerna måste kunderna meddelas minst en månad innan rabatten löper ut. Informationen från dessa banker gör det otydligt vad kunderna behöver göra för att behålla sin gamla rabatt.
I vissa situationer omvandlas bolånet automatiskt till ett rörligt lån med sämre villkor, vilket inte tydligt framgår i kommunikationen. Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, uttrycker sin brist på överraskning angående detta. Hon säger,
”Jag är inte helt förvånad när jag hör det här och vi har ju en historik där bankerna kanske inte har utmärkt sig för att vara ett under av tydlighet i andra situationer.”
Från och med den 1 juli i år har Finansinspektionen infört nya riktlinjer som uppmanar bankerna att ge skriftlig information om rabatten minst en månad i förväg. Langemark förklarar,
”Vi tog fram de här allmänna råden för att det skulle förenkla för bolånetagarna. Det skulle bli tydligare och rättvisare villkor.”
Trots dessa nya riktlinjer kvarstår brister i bankernas tydlighet. Hon tillägger,
”Är det så att det fortfarande finns brister i tydligheten kan vi agera” och konstaterar att,
”det inte kan uteslutas” att Finansinspektionen får återkomma till frågan.