Black Friday överträffar julhandeln i Sverige
Publicerad december 20, 2025
Publicerad december 20, 2025

En ny analys från Statistiska centralbyrån avslöjar överraskande shoppingtrender bland svenska hushåll. Trots att julen vanligtvis associeras med hög konsumtion, är det faktiskt Black Friday som dominerar statistik över utgifter.
Enligt uppgifter från SCB spenderade svenskarna 11,1 miljarder kronor under Black Friday den 29 november, vilket markerar en rekorddag för handeln. Daniel Lennartsson, statistiker på SCB, nämner,
”Black Friday 29 november i år var den dag då det konsumerades mest enligt vår data, som sträcker sig från 2019.”
Julhandeln, å sin sida, visar också på betydande utgifter. Dagen före julafton 2024 nådde konsumtionen 10,9 miljarder kronor. Det är dock klart att Black Friday har blivit den mest intensiva shoppingdagen på året.
Statistiken från SCB visar tydligt vilka dagar som sticker ut i konsumtionsmönstret. Den tredje högsta shoppingdagen var fredagen före julafton, där hushållen spenderade 10,2 miljarder kronor. Enligt uppgifter handlar svenskarna i genomsnitt om 3300 kronor på julklappar.
Ökningen i konsumtion sträcker sig också över flera veckor. Från mitten av november och fram till jul har den dagliga konsumtionen ökat med 660 miljoner kronor, vilket ger en total ökning på 26 miljarder under 39 dagar. SCB:s analys bygger på digitala transaktioner som utgör över 90 procent av underlaget.
Därmed kan vi se en förändring i svenskarnas konsumtionsbeteende, där Black Friday har etablerat sig som en ny tradition av massiv shopping, medan julens toppar nu hamnar på andra och tredje plats. Konsumtionstrenderna tyder på en förskjutning i när och hur vi handlar.