Carlsberg anpassar sig till en ny dryckestrend
Publicerad november 7, 2025
Publicerad november 7, 2025

Carlsberg genomgår nu en betydande omställning eftersom försäljningen av traditionell öl för första gången utgör mindre än hälften av företagets totala intäkter. Den danska bryggerijätten fokuserar på att diversifiera sitt utbud till nya dryckeskategorier i takt med de förändrade marknadsförhållandena.
Enligt Dagens Industri har Carlsberg, som har varit verksamt i 178 år, sett en markant förändring i sin verksamhet. Den globala efterfrågan på öl minskar, vilket har tvingat företaget att snabbare satsa på andra drycker. Därmed har traditionell öl inte längre den största andelen av intäkterna.
Ölmarknaden i stora länder som USA och Tyskland har krympt med 6–7 procent årligen, en trend som även märks i tidigare tillväxtregioner. Här väljer konsumenter ofta alternativ med lägre alkoholhalt eller helt alkoholfria drycker.
Carlsberg har därför expanderat sitt sortiment med läsk, cider, energidrycker samt färdiga cocktails. Genom förvärvet av brittiska Britvic, en affär värd cirka 53 miljarder kronor, har läskedrycker nu ökat till 30 procent av företagets försäljning.
Trots den förändrade marknadssituationen betonar Carlsbergs vd Jacob Aarup-Andersen att öl förblir bolagets kärnverksamhet. Hon säger att det finns synergier mellan öl och andra drycker, särskilt inom produktion och distribution.
”Vi ska inte sitta på vår bak och slåss om marknadsandelar på en krympande marknad. Allt mitt fokus i dag ligger på att växa inom nya kategorier på dryckesmarknaden där det finns en underliggande tillväxt. Det är den största förändringen i Carlsbergs historia, men det är helt rätt väg att gå,” säger hon.
Aarup-Andersen har höjt företagets tillväxtmål till 4–6 procent per år, trots en marginell minskning av omsättningen under första halvåret 2024, vilket har väckt frågor bland analytiker om måluppfyllelsen. Företaget tror att hälsotrenden och stigande priser påverkar konsumtionen negativt, men ledningen ser en potentiell återhämtning på sikt.
Carlsberg är idag den tredje största aktören globalt efter Heineken och AB InBev. Bolaget har valt att inte etablera sig i USA, vilket de anser varit en fördel med tanke på den nuvarande nedgången inom den amerikanska ölmarknaden.
Aktiekursen har fallit med 21 procent sedan hösten 2023, samtidigt som ett bredare europeiskt index har ökat. Carlsberg mäter sitt resultat mot konkurrenterna och anser att de ligger bra till i branschen. Med fortsatt fokus på nya produktkategorier och internationell närvaro tycks Carlsberg beredd att omdefiniera sin roll i dryckesindustrin.