Effekten av lågprisbutiker på livsmedelspriser
Publicerad augusti 25, 2025
Publicerad augusti 25, 2025
Lågpriskedjan Lidl, som idag har 208 butiker, planerar att öppna 7 till 10 nya butiker årligen. Niclas Kjellman, försäljnings- och fastighetsdirektör på Lidl, säger:
”Den absolut största utmaningen vi har nu är hur kommunerna tolkar plan- och bygglagen.”
Willys, som också har ambitionen att öppna fler butiker, möter liknande hinder. Heinz Möller, etableringschef, kommenterar:
”Det finns flera exempel där vi har försökt etablera butiker i 10-15 år utan att lyckas.”
För att underlätta etablering av nya livsmedelsbutiker vill Lidl se förändringar i plan- och bygglagen. Regeringen har gett Boverket i uppdrag att redovisa åtgärder för att främja nya livsmedelsbutiker innan våren.
Matpriskollen har analyserat hur priserna påverkas av lågprisbutikers närvaro. Det visar sig att ju fler lågprisbutiker som finns i ett område, desto lägre blir priserna hos stormarknaderna. Om det bara finns en lågprisbutik är priserna hos stormarknaden 5,3 procent högre, medan skillnaden minskar till 3-4 procent med flera lågprisalternativ.
Dessutom ligger priserna i orter utan lågprisbutiker i genomsnitt 14,7 procent över lågprisnivån. I områden med lågprisbutiker är skillnaden knappt 10 procent. Sammanfattningsvis visar rapporten att lågprisbutiker har en betydande inverkan på livsmedelspriserna.