Electrolux stärker sin ställning på den amerikanska marknaden
Publicerad oktober 31, 2025
Publicerad oktober 31, 2025

Electrolux utökar sin närvaro i USA genom nya produkter och ökad lokal produktion. Företaget möter dock hårdare priskonkurrens på den europeiska marknaden och fokuserar nu mer på premiumsegmentet.
Enligt Finwire fortsätter Electrolux att vinna marknadsandelar i USA, tack vare satsningar på innovativa köksprodukter som pizzaugnar och kylteknik. Bolaget rapporterar god tillväxt och ökar samarbetet med stora återförsäljare.
Electrolux har fem fabriker i Nordamerika där en stor del av produktionen äger rum. De nya tullregler som infördes tidigare i somras har gynnat amerikanska tillverkare. Vd:n Yannick Fierling säger att företaget framgångsrikt har hanterat prisökningar genom innovation och lokal tillverkning.
Fierling menar att de har varit ledande inom prisjusteringar på den nordamerikanska marknaden den senaste månaden.
”Vi har varit ledande när det gäller prisökningar i Nordamerika under den senaste månaden, och det har verkligen inte varit lätt. Och jag tror att vi har haft stor tur som har haft alla dessa innovationer för att i princip kompensera för denna prisökning”, säger han.
Electrolux har inte observerat att konkurrenter i Nordamerika har börjat bygga upp lager inför eventuella framtida tullhöjningar. I Europa har företaget haft en positiv månad i september, men marknaden beskrivs som osäker med ökad konkurrens.
För att hantera denna osäkerhet riktar Electrolux mer fokus mot sina kärnvarumärken, Electrolux och AEG, samt premiumsegmentet för att minska exponeringen mot priskänsliga områden.
”Vi har sett en ökad konkurrens och en prispress, särskilt inom de lägre prissegmenten”, säger Electrolux-chefen.
Electrolux grundades 1919 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Företaget utvecklar och tillverkar vitvaror som säljs globalt genom olika återförsäljare.