EU:s nya bilregler gynnar tyska tillverkare och utmanar Volvo Cars
Publicerad december 18, 2025
Publicerad december 18, 2025

De nya bilreglerna från EU gynnar tyska tillverkare snarare än Volvo Cars. EU-kommissionens förslag om lättnader i utsläppsreglerna kan påverka konkurrensen negativt för svenska biltillverkare som fokuserar på elbilar.
Förbudet mot bensin- och dieselbilar efter 2035 kan komma att tas bort till förmån för krav på minskade utsläpp. Det innebär att nya personbilar förväntas minska sina utsläpp med 90 procent, medan förbränningsmotorer kan fortsätta om de använder e-bränslen eller biobränslen.
Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau beskriver förslaget som ett stöd för stora tyska tillverkare som Volkswagen och BMW. Han säger,
”Om man ska vara lite krass kan man säga att det här är EU:s räddningspaket för de tyska och italienska biljättarna: Stellantis, Volkswagen, Mercedes och BMW.”
Reglerna ger också större flexibilitet för lätta lastbilar, där utsläppskraven sänks till 40 procent till 2030. Detta ger tillverkarna mer tid att anpassa sig, särskilt i segment som hittills har haft svårare att övergå till eldrift.
Flera experter, inklusive professor Björn-Ola Linnér, riktar kritik mot förslaget och menar att det ökar osäkerheten i EU:s klimatarbete. Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari anser att det behövs tydliga regler, men ser också vissa positiva aspekter i de nya utsläppsmålen.
Volvo Cars betonar att elbilar är det snabbast växande segmentet och varnar för att kortsiktiga lösningar kan hota Europas konkurrenskraft.