EU:s strävan att revolutionera bilindustrin med AI
Publicerad oktober 7, 2025
Publicerad oktober 7, 2025

Den europeiska bilindustrin står inför betydande utmaningar och möter kraftig konkurrens inom området självkörande teknik, särskilt från USA och Kina. EU-kommissionen har nu beslutat att intensifiera sina insatser och investera i artificiell intelligens för att återfå sin position på fordonsmarknaden.
EU planerar att utveckla och testa autonoma fordon i europeiska städer. Målet är att fokus på AI ska öka trafiksäkerheten och stärka branschens konkurrenskraft. Genom nya regler och samarbeten med globala företag ska innovationen påskyndas.
Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, har nyligen framfört att en ökad satsning på självkörande fordon är nödvändig. Hon varnar för att EU riskerar att hamna på efterkälken i jämförelse med USA och Kina om åtgärder inte vidtas. Det rapporterar electric-vehicles.com.
Von der Leyen föreslår en strategi där AI får en framträdande roll i bilindustrin. Hon framhäver att teknologin kan bidra till ökad trafiksäkerhet och effektivare kollektivtrafik, särskilt i avlägsna områden. ”Bilarnas framtid – och framtidens bilar – måste skapas i Europa,” säger hon.
EU-kommissionen planerar att inrätta ett nätverk av europeiska städer för att testa självkörande fordon. Inom kort har ett 60-tal borgmästare i Italien visat intresse för detta projekt. Kommissionen arbetar också med nya regler som syftar till att underlätta införandet av autonoma fordon.
Från 2025 ska serietillverkade bilar med automatiska parkeringssystem kunna godkännas, och 2026 kommer fler möjligheter till transporter mellan logistiknav att introduceras. Samtidigt pågår samarbeten och teknologiska övergångar.
Kinesiska företag som BYD, Nio och XPeng har redan avancerade förarassistanssystem i sina fordon. Trots striktare regler i Europa är inte alla funktioner aktiverade. XPeng samarbetar med Volkswagen i Tyskland för att utveckla nya modeller och integrera sitt nya AI-chip.
Volkwagen har även inlett ett partnerskap med amerikanska Rivian för att utveckla mjukvara till kommande elbilar. I USA utförs tester av Teslas Full Self-Driving-system i flera europeiska länder under myndigheternas övervakning. Mer avancerade funktioner förväntas lanseras i Europa, men tidpunkten är fortfarande osäker.
EU-kommissionen har som mål att skapa harmoniserade regler som ska underlätta tester och godkännanden av avancerade förarassistanssystem samt självkörande teknik på europeiska vägar. Ambitionen är att stärka industrins konkurrenskraft.