Fjärrvärme: Utmaningar och bristande kundskydd
Publicerad december 11, 2025
Publicerad december 11, 2025

Energimarknadsinspektionen (EI) har föreslagit åtgärder för att stärka kundernas ställning mot fjärrvärmeföretag som ofta har monopol. Trots detta pekar kritiker på att de nya reglerna som föreslås inte kommer att stoppa kostnadsökningarna. ”De föreslår inget skarpt som stärker kundernas ställning,” säger en representant för Fastighetsägarna.
EI föreslår tydligare information och insyn, samt regler för tvistlösning mellan kunder och fjärrvärmeföretag. ”Genom en tvistlösningsfunktion ser EI att alla fjärrvärmekunder, inklusive företagskunder, ges möjlighet att få tvister prövade i sak, en möjlighet som saknas i dag,” skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
För att stärka tillsynen föreslår myndigheten att fjärrvärmeföretagen ska betala en avgift. Bakgrunden till förslaget är de senaste årens kraftiga prishöjningar och att kunderna har begränsade möjligheter att påverka priset. ”Det här är en bekräftelse på att det inte finns något kundskydd,” säger en expert.
Den föreslagna regleringen gör inte mycket för att minska de höga fjärrvärmepriserna. Kritiker anser att myndigheten borde fastställa vad som utgör ett skäligt pris. ”Därför borde regeringen nu ge EI i uppdrag att utreda frågan om vad som ska bedömas som ett skäligt pris,” anser hon.
EI påpekar att dagens förslag knappast kommer att medföra stora förändringar i prissättningen. ”Det skulle kunna skapa en stor förändring,” säger en projektledare på EI, angående en eventuell utredning om skäliga priser. Branschens intresseorganisation menar att kunderna snarare borde vara tacksamma för att priserna inte stigit mer, trots ökade kostnader för produktion av fjärrvärme.