Framgångsrikt distansarbete: Råd från en expert
Publicerad september 7, 2025
Publicerad september 7, 2025
Distansarbete har blivit en vanlig arbetsform, särskilt bland yngre medarbetare, men många upplever osäkerhet i hur de ska prestera. En vd inom gig-ekonomin ger nu konkreta råd för att öka tydligheten och förbättra kontakten med chefer.
Enligt Haber är regelbunden kommunikation avgörande för att stärka relationer mellan medarbetare och chefer.
”Strukturerade uppdateringar hjälper både individen och organisationen att hålla koll på arbetsuppgifter,” säger hon.
Julia Haber, vd och medgrundare av Home From College, delar med sig av sina insikter i en intervju med Business Insider. Home From College fokuserar på att hjälpa företag att rekrytera studenter och nyutexaminerade för projektbaserade uppdrag, ofta på distans.
Haber nämner att 90 procent av rollerna på plattformen är projektbaserade, flexibla och utförs på distans.
”Uppdragen kan vara så korta som en dag men varar i genomsnitt tre månader,” påpekar hon.
Företagen använder plattformen för produktutveckling, marknadsundersökningar och innehållsproduktion, och vissa uppdrag har lett till fasta anställningar. För att stödja distansarbetare rekommenderar Haber att de skickar veckovisa uppdateringar till sina chefer, som inkluderar slutförda arbetsuppgifter, frågor och framtida mål.
”Detta ökar transparensen och hjälper både medarbetare och chefer att hålla koll på arbetsläget,” säger hon.
Haber föreslår även att medarbetare på plats ska följa samma rutin för att skapa enhetliga arbetsprocesser. Att inleda arbetsdagen med ett kort meddelande till chefen kan också öka engagemanget.
Regelbundna 15-minutersmöten kan bidra till att minska osäkerhet och stärka kontakten.
”Digitala verktyg, exempelvis huddle-funktioner, fungerar bra för spontana samtal,” säger hon.
Haber framhäver vikten av tydliga rutiner och empati, särskilt med tanke på att många unga har begränsad erfarenhet av arbetslivet efter pandemin.
”Genom att etablera struktur kan osäkerhet och missförstånd minskas, vilket gynnar både individ och arbetsgivare,” förklarar hon.