Höga guldpriser påverkar smyckesmarknaden globalt
Publicerad november 10, 2025
Publicerad november 10, 2025

Guldpriserna har nått historiska nivåer under året, vilket skapar stora utmaningar för smyckesindustrin världen över. Tillverkare tvingas att anpassa både sina designs och prissättning när köpbeteendet hos konsumenterna förändras. Denna trend berör allt från små ateljéer till stora internationella varumärken.
Under det senaste året har guldpriserna ökat med över 50 procent och toppade i oktober. Efterfrågan på guldsmycken har sjunkit markant på flera viktiga marknader. Många aktörer ser sina marginaler minska och söker nu nya alternativ.
Enligt Business Insider nådde guldpriserna så högt som 4 400 dollar per uns i oktober, innan de föll tillbaka till cirka 4 000 dollar. Denna utveckling tvingar både små och stora aktörer inom smycken att omvärdera sina produkter och prissättningar.
Samarbetet mellan tillverkare och förändrade kostnader har resulterat i att vissa företag har sett sina marginaler minska med upp till 10 procent. Eli J Fine Jewelry, beläget i Singapore, rapporterar att kunder allt mer väljer billigare alternativ, som 14-karats guld i stället för det vanligare 18-karats guld. Nu väljer 20-30 procent av kunderna det billigare alternativet, upp från cirka 10 procent före prisökningarna.
Flera butiker erbjuder även platina som alternativ, då det har ett betydligt lägre pris jämfört med guld. I Asien har den traditionella efterfrågan på tunga guldsmycken minskat kraftigt. Exempelvis har försäljningen av 22-karats guldsmycken i Singapore minskat med 30-40 procent under de senaste månaderna, enligt vad en aktör i branschen säger.
Även i de största marknaderna, Indien och Kina, har volymen av guldsmycken minskat med 31 respektive 18 procent under årets tredje kvartal jämfört med samma period föregående år, rapporterar World Gold Council.
För att hantera de höga guldpriserna har flera företag justerat sina produktlinjer och börjat lansera smycken i lägre karathalter. Titan, en indisk detaljhandlare, har introducerat 9-karats guld för att tillgodose prismedvetna konsumenter. Även internationella jättar som Pandora upplever minskade marginaler och överväger att använda alternativa material i vissa kollektioner, vilket är en känslig fråga för ett varumärke känt för sina ädelmetaller.
Trots dessa utmaningar finns det en viss optimism hos aktörer i branschen, som hoppas att försäljningen ska stabiliseras under vinterns högtider och bonustider.