Hovrätten slår fast bankens ansvar i bedrägerifall
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

I ett betydelsefullt rättsmål har hovrätten beslutat att Nordea Bank inte är skyldig att ersätta en kund som blev lurad på 100 000 kronor. Detta beslut, där banken inte behöver betala skadestånd, kan få konsekvenser för hur bankernas ansvar hanteras i framtiden. Den drabbade kunden blev kontaktad av en bedragare som utgav sig för att vara bankens representant.
Bedragaren påstod att kunden var utsatt för id-kapning och att hans pengar var i fara. Under detta påtryckningssituation överförde kunden självmant 100 000 kronor via Swish. Hovrätten bedömer att ansvaret för förlusten ligger på kunden, då överföringen gjordes frivilligt, vilket banken hänvisade till i sin nekande ersättningsbegäran.
Både tingsrätten och hovrätten har stöd för bankens ställning, och domstolen påpekar att det inte är ovanligt att kunder manipuleras att föra över pengar. Nuvarande rättspraxis innebär att kunder får stå för sina förluster. Konsumentombudsmannen, som företräder den drabbade kunden, anser att detta är ett problem som behöver åtgärdas.
Kristofer Johannesson, biträdande KOKO, uttrycker att nuvarande rättspraxis komplicerar för konsumenter att få ersättning vid sådana här bedrägerier. Han framhåller att det är viktigt att få fram tydligare domstolsavgöranden om bankernas ansvar för att skydda kundernas pengar.
Det är möjligt att målet kommer att överklagas till Högsta domstolen, vilket kan ge vägledning för framtida ärenden. KO överväger att driva ärendet vidare för att säkerställa bättre skydd för konsumenter mot liknande bedrägerier, vilket kan påverka bankernas ansvar i framtiden.