Kraftig ökning av konsumtion under Black Week
Publicerad november 23, 2025
Publicerad november 23, 2025

Enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån visar det sig att svenskarna handlar betydligt mer under Black Week. Faktum är att konsumtionen 2022 översteg den under julveckan, säger hon.
Under den sista veckan i november ifjol spenderade svenska hushåll 11,7 miljarder kronor mer än en genomsnittlig vecka, som normalt ligger på 48 miljarder kronor. Denna ökning kan delvis förklaras av tidpunkten för löneutbetalningar, påpekar hon.
För de senaste sex åren har snittet under Black Week legat på 7,2 miljarder mer än normalt. Det innebär att varje hushåll i genomsnitt har spenderat cirka 1 500 kronor mer, säger hon.
Den högsta konsumtionen inträffade på Black Friday, där hushållen spenderade elva miljarder kronor, vilket är cirka fyra miljarder mer än en genomsnittlig dag. Särskilt hög efterfrågan märktes på sällanköpsvaror, såsom elektronik, säger hon.
Men minskar då handeln under de omgivande veckorna? Enligt statistiken fortsätter konsumtionen att öka under december, men det är tydligt att november allt mer snor marknadsandelar från julhandeln, säger hon. Efter denna period minskar dock konsumtionen markant i januari och februari.
Sammanfattningsvis visar SCB:s siffror att handeln under sista veckan i november översteg den veckan före jul, säger hon.