Kris för den tyska bilindustrin – branschens ledare samlas för diskussion
Publicerad september 30, 2025
Publicerad september 30, 2025

Den tyska bilsektorn står inför en av sina mest kritiska tider på flera decennier. I takt med ökad konkursfrekvens och omfattande personalneddragningar har toppledare kallats till ett krismöte för att diskutera möjliga vägar framåt.
Flera stora varsel och konkursfall har drabbat den tyska fordonsindustrin. Produktionen på flera fabriker har tvingats stängas på grund av den minskade efterfrågan. Förbundskanslern har bjudit in branschen till ett möte i oktober.
Enligt Carup har den tyska bilindustrin lidit av flera betydande motgångar den senaste veckan. Konkursen av den välkända bildelstillverkaren Kiekert AG, som funnits i 168 år, har resulterat i cirka 700 förlorade arbetstillfällen i Tyskland.
Företaget Bosch, som sysselsätter 130 000 personer i Tyskland, har varslat om 13 000 ytterligare jobb utöver tidigare aviserade personalminskningar. Detta får konsekvenser för flera fabriker i landet. ”Vi måste snarast arbeta med vår konkurrenskraft inom mobilitetssektorn och fortsätta att minska våra kostnader permanent”, säger hon.
Volkswagen har också meddelat om omfattande nedskärningar, med planer att reducera sin arbetsstyrka med upp till 35 000 anställda. Elbilsfabriker har stängt ner produktionen på grund av överutbud. Andra aktörer som Stellantis och ZF rapporterar också liknande problem.
Den tyska bilindustrin pressas av en snabbt minskad efterfrågan i Kina, konkurrens från nya aktörer och tullar i USA. Samtidigt krävs investeringar inom både elbilar och förbränningsmotorer. I ljuset av dessa svårigheter har förbundskansler Friedrich Merz kallat till ett krismöte den 9 oktober.
Ledande chefer från de största biltillverkarna, leverantörer och arbetstagare kommer att delta. Förväntningarna är höga, men det finns inga indikationer på att någon snabb lösning är att vänta, enligt bedömare.