Kunder kan få tillbaka överbetalningar från DNB
Publicerad december 4, 2025
Publicerad december 4, 2025

Uppskattningsvis 50 000 leasingkunder har överbetalat för sina bilar till den norska banken DNB. Enligt Konsumentombudsmannen handlar det om betydande summor, vilket kan uppgå till miljardbelopp.
För första gången på ett decennium har Konsumentombudsmannen lämnat in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden. Detta är en ovanlig åtgärd, framhåller hon i ett pressmeddelande.
Det påstås att DNB har marknadsfört leasingkostnader som fasta, trots att villkor för prisjustering har använts i takt med stigande räntor. ”Om alla konsumenter skulle få tillbaka sina pengar så är det om inte det största så ett av de större. Ett överslag ger att det skulle handla om miljardbelopp,” säger en företrädare för KO till Ekot.
Processen för prövningen väntas ta cirka ett år och omfattar leasingkunder hos DNB från perioden 2020 till februari 2023.