McDonald’s justerar priser för att återfå kundernas förtroende
Publicerad augusti 20, 2025
Publicerad augusti 20, 2025
Snabbmatskedjan McDonald”s har beslutat att sänka priserna på utvalda menyer i USA efter att kunder uttryckt missnöje över höga kostnader. Detta steg är ett försök att återvinna förtroendet hos konsumenterna och öka antalet besökare.
Flera menyer kommer att erbjudas till ett paketpris som är 15 procent lägre än de individuella priserna. Senare under året planeras även nya specialerbjudanden.
Besöksantalet hos snabbmatskedjor har minskat, där McDonald”s har fått negativ feedback på att vissa måltider har nått upp till 18 dollar. Prissänkningen följer samtal mellan företaget och franchisetagare, som erbjudit ekonomiskt stöd för att möjliggöra lägre priser.
Joe Erlinger, vd för McDonald”s, säger,
”Kunder söker mer värde och överkomliga priser.”
McDonald”s har lanserat tidigare kampanjer, men många kunder anser fortfarande att priserna är för höga. Den amerikanska snabbmatsbranschen har sett en nedgång på 2,7 procent i kundbesök hittills under 2024.
Initiativet att justera priserna är en del av McDonald”s strategi för att anpassa sig till förändrade konsumentbehov i en utmanande ekonomisk miljö.