Netflix tar ledningen på amerikanska biografer
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025
Netflix har nått en betydande prestation genom att deras film KPop Demon Hunters nu leder listan över amerikanska biografer. Detta markerar en ny era för streamingtjänsten, som nu även framgångsrikt konkurrerar på biografmarknaden.
Filmen KPop Demon Hunters spelade in 18 miljoner dollar under sin premiärhelg och blev därmed företagets första film att nå förstaplatsen på amerikanska biografer. På andra plats kom filmen Weapons med 15,6 miljoner dollar.
Handlingen i KPop Demon Hunters fokuserar på en sydkoreansk tjejgrupp som bekämpar demoner, och filmen är presenterad i musikalformat. Sedan premiären på Netflix har den också blivit den näst mest populära filmen på plattformen med 210,5 miljoner visningar.
Enligt The Wall Street Journal kan framgångarna för KPop Demon Hunters delvis förklaras av den begränsade konkurrensen från andra nya filmer. Normalt krävs det mer för att nå toppen av listorna med en intäkt på 18 miljoner dollar.
Netflix har sedan sin grundläggning 1997 blivit en ledande aktör inom underhållningsbranschen. Företaget erbjuder ett brett spektrum av filmer och serier via digital distribution. KPop Demon Hunters framgång är ett bevis på att Netflix nu överskrider gränserna mellan streaming och traditionell biografdistribution.