Nytt register för bostadsrätter ska öka transparensen
Publicerad
oktober 27, 2025
Regeringen avser att införa ett nationellt register för bostadsrätter i Sverige. Målet är att skapa större klarhet kring ägande och pantsättning, samt att effektivisera transaktioner som köp, försäljning och belåning. Denna förändring förväntas påverka både bostadsrättsinnehavare och myndigheter.
Enligt planen ska Lantmäteriet bli ansvarig myndighet för registret, vilket kommer att samla information om bostadsrättsinnehavare, föreningar och pantsättningar. Detta syftar till att minska risken för dolda panträtter och underlätta hanteringen för både privatpersoner och myndigheter. Det rapporterar Finwire.
Det nya registret förväntas förenkla kontrollen av ägande och belåning, vilket är av stort intresse för långivare, köpare och säljare av bostadsrätter. Genom centralisering av informationen kan kreditprövningar och rättsliga processer göras smidigare.
För att bygga och förvalta registret föreslår regeringen att Lantmäteriet ges huvudansvaret. En budget på 10 miljoner kronor har avsatts för 2025 för att påbörja arbetet med systemet. Bostadsrättsföreningarna förväntas börja lämna in uppgifter från 2027, med en insamling och kontroll av information som beräknas ta två till tre år.
Implementeringen av registret bedöms ge ett mer transparent och effektivt system för bostadsrättsmarknaden. Regeringen anser att det nya registret kommer att öka tryggheten för både privatpersoner och företag som är involverade i bostadsrättssektorn, enligt Justitiedepartementet.