Ökande konsumtion under Black Week
Publicerad november 25, 2025
Publicerad november 25, 2025

Svenska hushåll ökar sina inköp markant under Black Week i november. Enligt ny statistik från SCB stiger konsumtionen med flera miljarder under denna period jämfört med en vanlig vecka.
Under slutet av november, när Black Week pågår, handlar hushållen i Sverige för betydligt mer än annars. Det framgår av nya siffror från SCB som visar att konsumtionen har ökat kraftigt under Black Week.
Enligt myndighetens veckostatistik har hushållen de senaste sex åren i genomsnitt spenderat 7,2 miljarder kronor mer på konsumtion under Black Week än under en normal vecka. Förra året uppgick ökningen till 11,7 miljarder kronor under veckan då Black Week ägde rum, jämfört med en genomsnittsvecka.
Ökningen är särskilt tydlig på fredagen under Black Week. Då handlade hushållen för 11 miljarder kronor, vilket är omkring 4 miljarder mer än en vanlig fredag. Det är främst inom sällanköpsvaruhandeln som konsumtionen stiger. Där har konsumtionen i genomsnitt varit 5 miljarder kronor högre än en vanlig vecka under de senaste sex åren, säger hon.
Även dagligvaruhandeln visar en ökning under Black Week, men skillnaden är inte lika stor som för sällanköpsvaruhandeln. SCB:s veckostatistik visar att konsumtionen under 2025 hittills varit relativt stabil.
De senaste fyra veckorna fram till 9 november ökade hushållens konsumtion med 0,3 procent jämfört med de fyra föregående veckorna. Om man ser på samma period jämfört med året innan är ökningen 0,5 procent, säger han.
Uppgifterna baseras på digitala transaktionsdata som täcker över 90 procent av hushållens konsumtion. Veckostatistiken publiceras varannan vecka och omfattar både kort- och fakturaköp.