Ökningen av stenskott: En ny dimension av problematiken
Publicerad oktober 19, 2025
Publicerad oktober 19, 2025

Antalet stenskott på svenska bilar har ökat avsevärt de senaste åren, vilket skapar stora ekonomiska belastningar för bilägarna. Nya forskningsrön pekar på en oväntad faktor som kan förklara denna negativa trend och ifrågasätter tidigare antaganden om orsaken till problemen.
Årligen kostar stenskott svenska bilägare cirka 1,5 miljarder kronor. En ny studie från Trafikverket och forskningsinstitutet RISE indikerar att val av grusmaterial vid halkbekämpning kan vara en avgörande faktor.
Studien, som för närvarande inte är publicerad, har redan skapat intresse. Forskningen visar att vassa stenar av fel typ och kvalitet används vid halkbekämpning, vilket ökar risken för skadefall.
Detta leder till att stenarna lättare fastnar i däcken och kan slungas mot vindrutor, vilket resulterar i fler stenskott. Sverige uppvisar dubbelt så många stenskott jämfört med sina nordiska grannar, vilket gör att landet framstår som en avvikelse i regionen.
De ökade skadorna på vindrutor medför en årlig kostnad på runt 1,5 miljarder kronor för bilägarna. Samtidigt har marknaden för bilglas blivit lukrativ för riskkapitalister som har förvärvat många reparationsföretag.
Det finns flera faktorer bakom den ökade frekvensen av stenskott. Emellertid kan denna forskning vara början på en lösning på ett kostsamt och ohållbart problem. Vi uppmanar ansvariga för halkbekämpning att ta del av studiens resultat och att välja rätt typ av stenmaterial, säger en representant.
Trafikverket planerar att införa striktare krav på entreprenörer som genomför halkbekämpning, med fokus på val av stenmaterial. Kommuner uppmanas att följa utvecklingen och vidta nödvändiga åtgärder. Tidigare har orsakerna till ökningen av stenskott delvis förklarats av förändringar i bilars konstruktion, men nu visar forskningen att valet av halkbekämpningsmaterial är en väsentlig aspekt.