Pepsico under förändring efter stor investering
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
En betydande hedgefond har nyligen investerat flera miljarder i ett framstående snacks- och dryckesföretag. Denna investering indikerar en önskan om omstrukturering och kan påverka ledande företag i branschen. Utmaningarna med hög konkurrens och sjunkande försäljning är samtidigt påtagliga.
Hedgefonden Elliott har förvärvat aktier i Pepsico för cirka 4 miljarder dollar. Företaget har stött på svårigheter med att behålla sina marknadsandelar och har rapporterat minskad försäljning. Enligt Finwire meddelar Wall Street Journal att Elliott Investment Management blivit en av de mest betydande aktiva ägarna i Pepsico. Bakgrunden till detta är företagets negativa aktiemarknadsutveckling och förlorad marknadsposition.
Den aktiva ägandeformen sätter press på Pepsicos ledning. För närvarande värderas Pepsico till cirka 200 miljarder dollar, vilket innebär en nedgång med 24 procent från toppnoteringen i maj 2023. Samtidigt har Coca-Cola, som är en stor konkurrent, ökat sitt aktievärde med 8 procent under samma tidsperiod.
Elliott, som är känd för aktivt ägande i stora företag som Honeywell och Starbucks, har nu blivit en av de fem största aktiva ägarna utöver indexfonder. Syftet med denna investering är att driva förändringar som kan återuppliva aktiens värde, säger en källa.
Analytiker indikerar att Pepsico kan behöva omorganisera delar av sin verksamhet. En potentiell strategi är att följa Coca-Colas exempel och outsourca dryckesverksamheten till franchisetagare. En annan rekommendation är att effektivisera snacksavdelningen, vilket skulle kunna leda till besparingar på upp till 800 miljoner dollar.
Pepsico är ett globalt företag med huvudkontor i New York, som tillverkar och distribuerar ett brett utbud av drycker och snacks under varumärken som Pepsi Cola, Frito-Lay, Gatorade och Tropicana. Den största marknaden är Nordamerika, men konkurrensen från företag som Coca-Cola blir allt tuffare. Elliotts investering kan därmed föra med sig betydande förändringar för Pepsico, både i USA och globalt.