Ryanair avvecklar lojalitetsprogram efter överväldigande efterfrågan
Publicerad november 29, 2025
Publicerad november 29, 2025

Bara åtta månader efter att lågprisflygbolaget Ryanair lanserade sitt lojalitetsprogram, slopas det nu. Orsaken är att programmet blev för populärt och därmed för kostsamt för företaget.
För en årsavgift på 79 euro, motsvarande nästan 900 svenska kronor, kunde kunderna ansluta sig till ”Prime”, ett lojalitetsprogram som erbjöd billigare flygresor, reseförsäkring och kostnadsfri sittplatsbokning på upp till tolv resor årligen.
Med över 55 000 anmälningar genererade programmet intäkter på 4,4 miljoner euro. Trots detta har Ryanair upplevt att passagerarna sparade cirka 6 miljoner euro genom rabatterna.
”Försöket har kostat mera pengar än det inbringar”, konstaterar bolagets marknadsdirektör Dara Brady i ett pressmeddelande och meddelar avvecklingen av programmet.
Kunder som registrerat sig för Prime kommer dock att kunna använda sina förmåner fram till årets slut, enligt flygbolaget. VDn Michael O”Leary erkände redan i maj att prissättningen varit för låg.
”Vi skulle troligtvis tagit 99 euro för det”, konstaterade han.