Så kan du återfå pengar efter bankbedrägerier
Publicerad september 8, 2025
Publicerad september 8, 2025
Flera bankkunder har drabbats av bedrägerier där deras konton har tömts. En ny undersökning indikerar att många av dessa kunder kan ha rätt till ersättning för sina förluster. Det är dock viktigt att kunderna själva agerar för att få sin rätt.
Äldre människor är särskilt utsatta för dessa bankbedrägerier och utgör majoriteten av brottsoffren. En dom från Högsta domstolen år 2022 har förändrat bankernas ansvar vid sådana incidenter. Upp till 30 000 kunder kan ha rätt till ersättning om de begär en omprövning.
Mellan 2019 och 2024 har över 100 000 anmälningar om vishingbedrägerier registrerats, där bedragare har lurat till sig bankinformation via telefon. De totala förlusterna beräknas överstiga två miljarder kronor, enligt information från News55 med referens till Svenska Dagbladet.
Högsta domstolens dom har öppnat nya möjligheter för berörda kunder. Fram till juni 2022 nekade bankerna ofta ersättning till kunder som blivit lurade att lämna ut sina uppgifter. Bankerna hävdade att kunderna själva bar ansvaret för sina förluster på grund av oaktsamhet.
Efter HD:s dom har dock kraven på vad som anses klandervärt skärpts, vilket innebär att fler kunder nu kan ha rätt till ersättning även om de lämnat ut information efter att ha blivit lurade. ”Kunder har fått bära förluster som banken borde ha tagit”, säger hon.
Trots domen har de flesta banker inte informerat de berörda kunderna. Sex av sju storbanker, inklusive Swedbank, SEB och Nordea, kräver att kunderna själva ska begära omprövning av tidigare nekad ersättning. Handelsbanken har genomfört en intern granskning men har inte offentliggjort antalet ersatta kunder.
Enligt polisens statistik kan upp till 30 000 kunder ha rätt till sammanlagt 700–800 miljoner kronor i ersättning. Om banken återigen nekar kan ärendet tas vidare till Allmänna reklamationsnämnden inom två månader.