Svensk bilexport minskar kraftigt 2025
Publicerad september 1, 2025
Publicerad september 1, 2025
Under det första halvåret 2025 har Sveriges export av personbilar minskat med 20 procent. Denna nedgång beror på en starkare krona och ökad inhemsk efterfrågan, medan yngre, laddbara fordon fortsatt vinner mark. Exporten av bilar mellan 2 och 5 år minskade särskilt kraftigt.
Enligt en rapport från analysföretaget Vroom minskade exporten av svenska personbilar med 20 procent jämfört med samma period förra året. Detta bekräftar en nedåtgående trend som började synas under slutet av 2024, då exporten föll med 8 procent.
Andelen yngre bilar bland de exporterade har ökat, där 61 procent var yngre än fem år. Dessutom utgjorde laddbara bilar 34 procent av den totala exporten under första halvåret, en ökning från 27 procent året innan.
Bland bilar under fem år var andelen laddbara fordon hela 54 procent, vilket är en ökning från 42 procent 2024. Trots detta har exporten minskat inom flera ålderskategorier, särskilt för bilar mellan två och fem år som minskade med 38,3 procent.
Den starka kronan gentemot utländska valutor sedan rekordåret 2023 har gjort exporten mindre fördelaktig. Samtidigt har efterfrågan på begagnade bilar ökat under lågkonjunkturen, vilket gör att handlarna kan sälja bilar till svenska kunder snabbt, som hon säger.
Exportmarknaden har också sett en koncentration där 15 företag ansvarade för nästan 60 procent av exporten av bilar upp till fem år gamla. BCA och Tradingsolutions dominerar, med en fjärdedel av marknaden. Antalet aktiva exportörer har minskat med 14 procent jämfört med samma period föregående år.
Volkswagen och Volvo är de mest exporterade märkena bland femårsbilar, med marknadsandelar om 13,7 respektive 12,7 procent. Vissa märken har en högre exportandel än sitt bestånd, medan andra har en lägre andel.
Den minskande exporten medför att fler bilar förblir på den svenska marknaden, vilket påverkar utbudet av begagnade bilar och övergången till en mer hållbar fordonsflotta.