Tesla på ny svarta lista – en varningssignal för konsumenterna
Publicerad september 6, 2025
Publicerad september 6, 2025
Flera företag inom bilsektorn har hamnat i rampljuset efter en ny granskning som blottlägger omfattande klagomål från kunder. Råd och Röns senaste svarta lista avslöjar att vissa aktörer inte följer rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden.
Tesla utmärker sig som det bilmärke med flest tvister på årets lista. Många företag inom sektorn rekommenderas att betala stora belopp i ersättning till sina kunder.
Enligt Dagens PS visar Råd och Röns sammanställning att bilbranschen är ansvarig för en stor andel av de företag som inte följer ARN:s rekommendationer. Tesla har sju ärenden där de rekommenderats att återbetala betydande summor.
Sammanlagt ska Tesla betala över tre miljoner kronor för olika problem, inklusive autopilottjänster, lackskador och felmonterade dörrar. Ett av ärendena har till och med gått vidare till tingsrätten.
Andra företag, som Din Bilmäklare AB och DinBil Garanti, har också fått kritik med tio ärenden var. Lejonbilar AB och Skärholmens Bilhall är ytterligare exempel på aktörer som fått rekommendationer om att ersätta kunder.
Svarta listan inkluderar även företag utanför bilförsäljning, som Case4you AB, som har ärenden relaterade till defekta elsparkcyklar. Totalt omfattar de sju ärenden där kunder rekommenderats att få tillbaka pengar för defekta produkter.
Sammanfattningsvis understryker granskningen vikten av att noggrant kontrollera ett företags bakgrund innan man gör ett köp, särskilt inom bilmarknaden där antalet tvister är hög.