Undvik dessa kostsamma sparprodukter
Publicerad december 3, 2025
Publicerad december 3, 2025

Många svenskar riskerar att förlora stora summor varje år på finansiella produkter med höga avgifter och dålig avkastning. En ny rapport visar på att storbankernas blandfonder, kassakofonder och produktförsäkringar är särskilt problematiska för spararna.
En genomgång från Finansinspektionen har visat att storbankernas blandfonder, som ofta framställs som en balanserad lösning, i själva verket kan vara kostsamma. Enligt Finansinspektionen ligger 85 procent av fondsparandet hos storbankerna i blandfonder, medan nätmäklare har en lägre andel. Jimmy Kvarnström säger,
”Vi har sett att blandfonder ofta är dyra. Det behöver inte vara ett problem men det vi konstaterar i rapporten är att en mycket större andel av fondsparandet hos storbanker ligger i just blandfonder än det gör hos nätmäklarna.”
Finansinspektionen varnar också för så kallade dolda indexfonder, som marknadsförs som aktivt förvaltade men som i realiteten följer ett index med hög avgift. Detta kan leda till att kunder betalar för en tjänst de inte får. Myndigheten betonar att konsumenter har svårt att avgöra om en fond verkligen är aktivt förvaltad.
Småspararguiden har även lyft fram fyra specifika produkter som bör undvikas, vilka tillsammans kostar svenskar över 25 miljarder kronor årligen. Först är storbankernas sparkonton med låg ränta, där ett byte till nischbanker skulle spara konsumenterna cirka 19 miljarder kronor årligen.
Vidare finns storbankernas kassakofonder, som tar ut höga avgifter trots låg avkastning. Försäkringsmäklarnas egna fonder är också problematiska, då stora aktörer erbjuder lösningar med höga avgifter och bristande oberoende. Slutligen finns strukturerade produkter, som ofta har höga kostnader och ger sämre avkastning än traditionella alternativ.
Det är av yttersta vikt att konsumenter får tydlig information om vad de betalar för. Både Finansinspektionen och Småspararguiden uppmanar fondbolagen att bli mer transparenta, så att kunder kan göra informerade val. Genom att granska sina sparprodukter och ställa frågor om avgifter och risker kan konsumenter undvika onödiga kostnader.