Viktigt att veta inför bilbesiktningen
Publicerad september 7, 2025
Publicerad september 7, 2025
Många bilägare känner en viss oro inför besiktningen och risken för körförbud. Vilka specifika defekter kan leda till omedelbart stopp av bilen, och vad innebär de olika siffrorna i besiktningsprotokollet? Här presenteras information som hjälper dig att undvika vanliga misstag.
Allvarliga brister under besiktningen resulterar i direkt körförbud. Protokollet visar olika nivåer av brister, allt från mindre till allvarligare fel. Vissa brister kräver ombesiktning, medan andra måste åtgärdas omgående. Under varje kontroll besiktigas över 200 punkter på bilen för att säkerställa trafiksäkerhet och miljökrav.
Så klassas felen – från 2x till 3. Protokollet använder specifika koder för att visa allvaret i bristerna. En 2x indikerar mindre brister, exempelvis en trasig lampa eller slitna bromsbelägg. Dessa brister kräver åtgärd snarast men ingen ombesiktning, så länge de inte kvarstår vid nästa kontroll. Om de inte åtgärdas kan det leda till föreläggande vid poliskontroll.
En klass 2 innebär en allvarligare brist, som måste åtgärdas och kräver efterkontroll innan bilen åter får användas. Denna kontroll kan göras antingen på besiktningsstation eller hos en auktoriserad verkstad. Det rekommenderas att ställa frågor till teknikern under besiktningen för att lära sig om bilens skick och funktion.
Direkt körförbud uppstår vid allvarliga fel. Den högsta klassningen, en 3:a, betyder att fordonet har så allvarliga brister att körning är förbjuden. I dessa fall måste bilen bärgas till verkstad. Exempel på sådana fel inkluderar allvarliga rostskador i bärande delar, stora bromsproblem eller andra akuta säkerhetsrisker.
För att bilen ska kunna användas igen måste bristen åtgärdas, och en efterkontroll genomföras inom angiven tid. Om detta inte görs, krävs en fullständig ny besiktning. Teknikern kan även notera mindre slitage eller riskfaktorer i protokollet, vilket inte kräver ombesiktning men bör följas upp för att undvika framtida problem.